تبلیغات
قسمت اول... ما˜رومدیا فلش ( Macromedia Flash) ی˜ی از بهترین نرم افزار هایی است ˜ه شما میتوانید جهت افزودن اف˜ت های مخصوص و انیمیشن های ˜امپیوتری به وب سایت از آن استفاده ˜نید .در این جزوه سعی شده تمامی ن˜ات با ذ˜ر مثال و انیمیشن برای شما ارائه گردد . امید است این منبع جهت استفاده ی شما عزیزان مفید واقع شود. برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است ˜اربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند . ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد : - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 - 16 مگابایت Ram - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد - ˜ارت گرافی˜ی 64 گیگا بایت ˜اربردهای Flash زمانی ˜ه با ی˜ صفحه ی وب برخورد می˜نیم ایده های مختلفی برای ساختن ی˜ وب سایت جالب ،در ذهنمان ایجاد میشود. با وجود بخشهای گوناگون در ی˜ وب سایت در مورد تصاویر و رنگها قانونی ˜لی وجود دارد. در Flash ابزارهایی وجود دارد ˜ه به وسیله ی آنها میتوان به راحتی تصاویر مختلفی خلق ˜رد. تصاویر برداری خیلی بهتر از نقشه های بیتی هستند. تصویر برداری نه تنها از لحاظ اندازه ˜وچ˜تر است بل˜ه در هنگام ˜وچ˜ و بزرگ شدن به هیچ وجه ˜یفیت خود را از دست نمیدهد. ولی زمانی ˜ه ی˜ نقشه بیتی را بزرگ می˜نیم تصاویر مات به نظر میرسند. تصاویر Flash همانند ی˜ فیلم بر روی صفحه ی وب گذاشته می شود . هرگاه ˜ه مرورگر وب شما با ی˜ فیلم Flash روبرو میشود به طور اتوماتی˜ Flash player را اجرا می ˜ند. نكته به یاد داشته باشید ˜ه فیلم های Flash به واسطه برداری بودنشان ˜م حجم تر از تصاویر نقشه بیتی خواهند بود. متحر˜ سازی در سایت وب در گذشته در سایتهای وب به علت این˜ه انیمیشن نداشتند ، بسیار خسته ˜ننده به نظر می رسیدند. ولی نرم افزار Flash به آسانی انیمیشن را توسط فرآیندی به نام Tweening ایجاد می˜ند. در این مرحله شما به Flash نقطه آغاز و پایان میدهید و تصاویر بین این دو نقطه به طور اتوماتی˜ به صورت فریم ( Frame ) ایجاد خواهند شد. مثلاً اگر ی˜ تصویر ˜امپیوتری برای ˜امل شدن احتیاج به 10 فریم داشته باشد تنها لازم است به آن دو فریم شروع و پایان را بدهیم ( فریم 1 و فریم 10) ، خود نرم افزار Flash فریم های ما بین آن را میسازد. علاوه بر آن میتوانید ی˜ Motion Tween برای آن شیء بسازید. ساخت فیلم های محاوره ای : در Flash علاوه بر انیمیشن های ساده میتوانید وب سایتهای محاوره ای نیز بسازید. به عنوان مثال میتوان فیلم فلشی را ایجاد ˜نید ˜ه در آن فیلمهای ˜وتاه و Track های موسیقی متعدد قابل انتخاب وجود داشته باشد زیرا Flash ˜املاً شیء گرا میباشد. ن˜ته : در ی˜ فیلم Flash منظور از محاوره ای بودن این است ˜ه ˜اربر قادر به انتخاب ˜لیپ های ویدئویی یا Track موسیقی دلخواه باشد. تغییر ش˜ل اشیاء و متون متحر˜ : ی˜ی از ت˜نولوژی های انیمیشن در Flash این است ˜ه به شما اجازه ی تغییر ی˜ ش˜ل به ش˜ل دیگر را میدهد ،به این فرآیند Shape tween میگویند. بدون ش˜ متون متحر˜ را در سایت های مختلف مشاهده ˜رده اید. این متون درون ی˜ جعبه از نقطه ای به نقطه دیگر حر˜ت می˜نند. از این Effect در سرفصل روزنامه ها و تبلیغات فروشگاهها استفاده میشود. ایجاد ی˜ متن متحر˜ در Flash ˜ار بسیار ساده ای است . بدین منظور جهت رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید ت˜نی˜ های فیلم سازی Flash را با هم تر˜یب ˜نیم ، به این صورت ˜ه ابتدا ی˜ Motion Tween ایجاد ˜رده ، بوسیله آن متنی را داخل جعبه از این سمت به آن سمت برده و سپس ی˜ Mask اضافه می ˜نیم. توسط این ماس˜ میتوانیم متن داخل جعبه را ˜نترل ˜نیم. این بدان معنی است ˜ه شما قادر خواهید بود هر قسمت از متن دلخواه خود را قابل مشاهده ˜نید. در˜ و یادگیری اصول پایه ای Flash Flash دارای ی˜ سری عناصر اولیه است ˜ه در طول ˜ارتان شما را همراهی می˜ند. ش˜ل زیر نمای اولیه ای از عناصر اولیه Flash میباشد. صفحه ˜اری ( Work Place ) در Flash : صفحه ˜اری منطقه ای است ˜ه در آن قلم های Flash را ایجاد می˜نید. این صفحه ی ˜اری در واقع آن منطقه سفید رنگی است ˜ه در قسمت میانی پنجره Flash واقع شده است. ن˜ته : به طور پیش فرض اندازه این صفحه 550*400 پی˜سل میباشد. اطراف صفحه ˜اری بوسیله ی˜ حاشیه خا˜ستری ˜ه محیط ˜اری است پوشانده شده است. اشیاء روی محیط ˜اری ظاهر میشوند، مگر این˜ه آنها را بر روی صفحه ˜اری منتقل ˜نید. Timeline : Timeline ( خط زمان ) ی˜ی از ابزار های Flash است ˜ه فریم های درون آن را ˜نترل می˜ند. ش˜ل زیر قسمتهای مختلف Timeline را به تصویر می˜شد. Play head : برای دیدن گزینه های Flash مورد نظر Play head را بوسیله اشاره گر ماوس بر روی این Flash ب˜شید. بدین منظور شما میتوانید ی˜ Frame دلخواه را بر روی Timeline ˜لی˜ ˜نید ˜ه آن به صورت اتوماتی˜ Play head میشود. Frame Number : همان نما های شما برای ˜ار ˜ردن در Timeline میباشند. Frame line شما را قادر میسازد تا م˜ان صحیح اشیاء در فریم را مشخص ˜نید. Timeline Menu : از طریق این متد میتوان به تعداد گزینه هایی ˜ه برای تنظیم چگونگی مشاهده Timeline استفاده میشوند دسترسی پیدا ˜رد. Center Frame : قسمت مر˜زی قابل دید در Timeline میباشد. Onion Skin View : توسط این گزینه میتوان فریم های مختلف ی˜ انمیشن ترتیبی را مشاهده ˜رد. در واقع میتوان تش˜یل فریم های میانی را ملاحظه نمود. Onion Skin Outline view : این گزینه نیز مانند Onion Skin View میتواند تعداد فریم های اول تا آخر را نشان دهد .اما این گزینه بیشتر برای منحنی ها استفاده میشود. Edit Multiple Frames : این گزینه شما را قادر میسازد تا هر بخش از ی˜ انیمیشن را ˜ه بر فریم های مختلفی تقسیم شده اند ، ویرایش ˜نید. Modify Onion Markers : منویی را نمایش میدهد ˜ه توسط آن شما میتوان تعداد فریم های دلخواه را در Onion Skin View نمایش داد. Current Frame : در این قسمت ساده فریم جاری نمایش پیدا می˜ند. Frame Rate : این گزینه تعداد فریم های نمایش داده شده را نشان میدهد. Playback Time : این گزینه مدت زمان سپری شدن فیلم را نشان میدهد. Scroll Bars : بوسیله این گزینه میتوان فریم های لایه های قبلی را مشاهده نمود