تبلیغات
مفاهیم آموزشی كامپیوتر - پرتال۱ (حسینی- بزرگزاده)
:: پرتال۱ (حسینی- بزرگزاده)

پرتال چیست؟

واژه وب پرتال (Web Portal) یا اختصارا پرتال برای سایت‌هایی به كار می‌رود كه برای اغلب كاربران به عنوان نقطه شروع كار با اینترنت  است. نمونه سایت‌های پرتال عبارتند از Yahoo، Altavista ،Iview ،Infoseek ،Lycos ،Excite اغلب پرتال‌های امروزی در ابتدا تنها یك موتور جست‌وجوی ساده بوده‌اند كه با گذشت زمان  و تكامل تدریجی به شكل فعلی درآمده‌اند.
با ورود به یك پرتال به 2 دسته از منابع می توان دسترسی پیدا كرد:
١- اطلاعات: موضوعات طبقه بندی شده ، پیوندهای مفید و غیره.
٢- سرویس‌ها: برای مثال سرویس‌هایی نظیر پست الكترونیكی و غیره.
در یك كلام می توان گفت كه پرتال دروازه‌ای برای ورود به دنیایی از اطلاعات است.


پرتال‌ها به 5 دسته كلی تقسیم می شوند:
پرتال‌های تخصصی: (Specialized Portals) پرتال‌هایی هستند كه برای یك هدف خاص طراحی شده‌اند.
پرتال‌های شركتی: (Enterprise Portals) پرتال‌هایی كه مخصوص یك شركت خاص طراحی شده‌اند و كاربران آن اغلب كارمندان شركت هستند.
پرتال‌های فضای كار: (Workspace Portals) پرتال‌هایی هستند كه بر اساس زمینه‌های كاری مختلف طراحی می شوند.
پرتال‌های تجاری: (Marketspace Portals) این پرتال‌ها از تجارت الكترونیك در مدل‌های شركت با شركت (B2B) و شركت با مشتری (B2C) پشتیبانی می‌كنند.
پرتال‌های علمی: (Knowledge Portals) پرتال‌هایی هستند كه امكان همفكری بین افراد متخصص در انجام  یك پروژه مشترك را می‌دهند.
به طور كلی پرتال‌ها دارای ویژگی‌های گوناگونی هستند، اما ویژگی‌های اصلی كه می‌توان برای آنها برشمرد، عبارتند از:
امكان جست‌وجو: ویژگی اصلی و پایه‌ای پرتال‌ها برخورداری از امكان جست‌وجوی پیشرفته است.
یكپارچگی اطلاعات: اطلاعات از منابع مختلف جمع‌آوری شده و در قالب یك سایت به كاربر ارائه می‌شود.
امكان سفارشی سازی: هر كاربر بسته به خصوصیاتی كه در هنگام ورود (log in) به پرتال ارائه می‌كند، اطلاعات متفاوتی را دریافت خواهد كرد.
برای مثال اگر پرتال یك شركت  را در نظر بگیریم، اطلاعات و سرویس‌هایی كه مدیر شركت پس از ورود به پرتال دریافت می‌كند، متفاوت از اطلاعات و سرویس‌هایی است كه كارمندان دریافت می كنند.
تكنولوژی Push: به فناوری اطلاق می‌شود كه به شكل خودكار و بدون درخواست كاربر، اطلاعات متناسب با سلیقه فرد به دسك‌تاپ او ارسال می شود.


معماری پرتال‌ها
از نظر معماری، پرتال‌ها به دو دسته پرتال‌های عمودی (Vertical)  و افقی (Horizontal) تقسیم می شوند.
پرتال‌های افقی اطلاعات گسترده‌ای در موضوعات بسیار متنوع ارائه می‌كنند در حالی كه در پرتال‌های عمودی، كلیه اطلاعات ارائه شده علیرغم گستردگی تنها در مورد یك موضوع خاص است.
به شكل ساده‌تر می‌توان گفت كه پرتال‌های افقی، نقش  پرتال‌های عمومی و پرتال‌های عمودی نقش پرتال‌های تخصصی را بازی می‌كنند. یاهو نمونه‌ای از پرتال‌های افقی است كه موضوعات گوناگونی را پوشش می‌دهد البته درمورد یاهو به دلیل گستردگی فوق‌العاده، لفظ مگا پرتال را به آن نسبت داده‌اند. از سوی دیگر امكان شخصی‌سازی را كه به عنوان یكی از ویژگی‌های كلیدی پرتال ذكر كردیم، به خوبی می توان در یاهو مشاهده كرد بدین منظور به آدرس http://my.yahoo.com مراجعه كرده و با وارد كردن شناسه كاربری و كلمه عبور خود وارد یاهو شوید .در این حالت اطلاعات صفحه یاهو به صورت نواحی شكل‌های مستطیلی قابل انتخاب مختلف نمایش داده می‌شود و می‌توانید موضوعات دلخواه خود را انتخاب كنید. در این صورت دیگر نیاز نیست به صفحه آغازین یاهو مراجعه كنید بلكه می‌توانید به شكل مستقیم به سراغ موضوعات دلخواه خود بروید.


:: نوع مطلب : پروژه برای استاد ,

:: نوشته شده توسط : حسینی در یکشنبه 27 فروردین 1385 و ساعت 05:04 ق.ظ

:: ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت   نظرات ( )

:: مطالب پیشین