تبلیغات
مفاهیم آموزشی كامپیوتر - پرتال۳(حسینی- بزرگزاده)
:: پرتال۳(حسینی- بزرگزاده)
یك سیستم پرتال چیست و چگونه كار مى كند ؟ 14 خرداد 1384 - آی تی ایران - عبارت پرتال به معنى درگاه و در مى باشد . در حقیقت وظیفه یك سایت پرتال جمع آورى اطلاعات از منابع مختلف و ایجاد یك درگاه واحد براى دسترسى به كتابخانه اى از اطلاعات و خدمات دسته بندى و اختصاصى شده مى باشد . پرتال ها با این هدف ایجاد مى شوند كه كاربران اینترنت بتوانند گردش خود را در اینترنت از طریق یك مدخل مدرن و ساختیافته شروع نموده و هر موقع كه اراده كنند بدون هیچ مشكلى به نقطه شروع بازگردند . در یك دسته بندى كلى عملكرد ها و قابلیتهاى اصلى یك سیستم پرتال عبارتند از : - دسترسى به اطلاعات مورد نیاز - ارتباط با دیگر كاربران - دسترسى به برنامه هاى كاربردى مجزا - انجام امور روزمره كارى ، شهر ى ، ادارى و ... بنابراین یك سایت پرتال باید علاوه بر قابلیتهاى زیر بنایى همچون امنیت ، سرعت ، و دقت ، سرویسهاى متععدى نیز در اختیار كاربران و مدیران سایت قرار دهد . عمده این سرویسها عبارتند از: 1- سرویس مدیریت محتوا 2- سرویس پست الكترونیك 3- سرویس كنفرانس الكترونیكى 4- سرویس جستجو 5- سرویس عضویت در سایت 6- سرویس نظر سنجى 7- سرویس تكمیل و ارسال فرم هاى الكترونیكى 8- سرویس پرداخت اینترنتى 9- سرویس خبر باید توجه داشت كه یك پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتى نیست بلكه تركیب درستى از سرویس هاى اصلى فوق الذكر است . انواع پرتال :- پرتال هاى شركتى : Corporate Portal دسترسى اختصاصى به اطلاعات خاصى از یك شركت یا كمپانى خاص را فراهم مى كند . - پرتال هاى تجارى : Commerce Portal از مقوله تجارت الكترونیك پشتیبانى مى كند . - پرتال هاى شهرى : City Portal دسترسى به خدمات و اطلاعات یك شهر را ممكن مى سازد . - پرتال هاى فراگیر : Pervasive Portal دسترسى از طریق تجهیزات فراگیر مثل PDA را ممكن مى سازد .
:: نوع مطلب : پروژه برای استاد ,

:: نوشته شده توسط : حسینی در یکشنبه 27 فروردین 1385 و ساعت 07:04 ق.ظ

:: ویرایش شده در - و ساعت -

لینك ثابت   نظرات ( )

:: مطالب پیشین